AdBlue Kullanımı Avantajları ve Dezavantajları
٢٥/رجب/١٤٤٢

AdBlue Kullanımı Avantajları ve Dezavantajları

AdBlue Nedir?

AdBlue renksiz, kaygan, yanıcı olmayan,  %32.5 üre ve %67.5 iyonize olmuş sudan oluşan bir sıvı karışımıdır. AdBlue toksik bir madde değildir.

Azot oksit (NOx) emisyonunu düşürmek için en etkili yöntem olan SCR sistemlerinde kullanılır.

NOx araçlarda yakıtın hava ile yanması sonucu üretilen ve insan sağlığını olumsuz etkileyen zehirli bir gazdır.

Yakıt yanmaya başladığında, AdBlue sıvısı SCR katalizörune püskürtülür. Püskürtülmeden sonra zararlı NOx gazı zararsız nitrojen ve su buharına çevirir.

AdBlue sıvısı, dizel yakıt tankından ayrı olarak, AdBlue sıvı deposundan, SCR sistemin deposuna püskürtülür ve zararlı gazların zararsız gazlara çevirme işlemleri burada gerçekleşir. 

AdBlue sıvı kullanımı kullanılan yakıtın %2 ile %6 oranında kullanılmaktadır.

AdBlue kullanımı, NOx seviyesinin minimum seviyede tutmak için en verimli yöntemlerden birisidir.

Geleceğin dizel araçları içinde önemli bir rol oynamaktadır.

Günümüzde üretilen Volvo, ManMercedes gibi ağır ve ticari araçlarda SCR sistemi ve AdBlue kullanımı Euro 6 standartları için üreticiler, araç üretiminde kullanmak zorundadırlar.

AdBlue kullanımının temel faktör olduğu Seçimli Katalitik İndirgeme Sistemi (SCR)  nedir ve nasıl çalışır?


SCR bir egzoz emisyon sistemidir. Bu sistemde bir arıtma sistemiyle birlite çalışan gelişmiş motor ateşlemesiyle egzozdan çıkan zararlı gazların salınımını en aza indirgemeyi amaçlayan bir emisyon sistemidir.

SCR sisteminde temel faktör AdBlue kullanımıdır. AdBlue daha önce de bahsettiğimiz gibi SCR  katalizöründe egzozdan gelen gaz ile birleşerek zararsız gazlara dönüşümünü sağlar.

SCR ile birlikte azot oksit (NOx) atılımı %85, dizel motorlarda oluşan egzozdaki zararlı partiküllerin atılımını da %40 oranında aynı anda azaltarak istenen  Euro 6 standartlarını sağlamış olur.

SCR sistemlerinde AdBlue için yakıt tankından ayrı olarak, AdBlue tankı da bulunur.

AdBlue sıvısını akaryakıt istasyonlarından alınabilir. Bahsettiğimiz SCR sistemi, kamyon, tır, kepçe gibi dizel motorlu araçlar dışında pek kullanılmamaktadır.

Özellikle binek araçlarda SCR sisteminin maliyetli olması, AdBlue tankını için gerekli alanın fazla olmasından dolayı dizel motorlu araçlarda tercih edilmemektedir.

Ayrıca binek araçlarda yüksek motor gücüne ihtiyaç duyulmadığından düşük egzoz sıcaklığına sahiptir ve daha düşük seviyelerde NOx salınımı yapmaktadırlar.

SCR sistemi araç ömrü boyunca aracın bir parçası olarak kullanılabilir.

SCR sisteminde kullanılan AdBlue sıvısı zamanla parçalarda dezanformasyona sebep olabilir.

Bu yüzden SCR sisteminin parçaları zamanla bakım ve onarım isteyebilir. SCR sistemi araçların  yağ değişim süresini etkilemez.

SCR sistemi Euro 4, Euro 5, Euro 6 standartlarına uygun olarak tüm Avrupa Birliği ülkelerinde kabul edilmektedir.  

SCR sistemi Euro 4, Euro 5, Euro 6 standartlarında daha az yakıt tüketimi sağlar.

AdBlue Kullanımınının Avantajları

  • AdBlue kullanımı gaz emisyonunu azaltığı için hava kirliliğine önemli katkıda bulunur. Ağır ve ticari araçlardaki NOx gazı salınımı azaltır ve dolaylı yollardan da olsa solunum yollarında görülen rahatsızlıkları engellemek için katkıda bulunur.
  • AdBlue sıvısı yanıcı değildir.
  • -11 derecede donmaya başlar. Donduktan sonra da eritilip tekrar kullanılabilir.
  • Katık atık miktarının emisyonlarda azaltılmasını sağlar

AdBlue Kullanımını Dezavantajları

  • AdBlue tankının, yakıt tankından ayrı olarak bulunması bu yüzden de fazladan yer kaplaması.
  • AdBlue sıvısı bitmesi halinde, aracın gaz emisyonu artacağından motor kitlenir ve aracın çalışmasına izin vermez. Çekici çağırmanız gerekir. Hem zaman kaybı hem de maliyet kayıplarına yol açabilir.
  • Tankın boşalması durumunda, SCR sistemde katalizörün zarar görmesine sebep olur.
  • -11 derecede donmaya başlar bu yüzden daha düşük sıcaklılarda kullanılamaz ve aracınız çalışmaz.
  • Aşındırıcı bir sıvı olduğu için zamanla sistemdeki özellikle bakırdan yapılmış parçalarda korezyona sebep olur ve SCR sisteminde kurum birikimine neden olur. Filtrelerin sürekli kontrol edilmesi gerekir.
  • Aşındırıcı olduğundan dolayı kullanımı ve depolanması için belli parçalara ihtiyaç vardır.

AdBlue kullanımı Avrupa Birliği ülkelerinde dışında kullanımı zorunlu değildir. Yakıt ile AdBlue içinde km başına bir maliyeti vardır. 


Ülkeler arası ticaret ile uğraşanlar bu sebeplerden dolayı diğer ülkelerde AdBlue kullanımını çözümleme etmek istemektedirler.

Benzer Ürünleri İncelemek İçin Tıklayınız

أترك تعليقا