ŞARJ DİNAMOSU (ALTERNATÖR) NEDİR ?

Gösterim: 5511
Msg Ms200

Motorun oluşturduğu hareketi elektrik enerjisine çeviren sisteme alternatör (şarj dinamosu)denir. Alternatör elektriği üreterek  akünün şarj olmasını sağlar ve donanımların ihtiyaçlarını karşılar. Motor çalışırken akü çok fazla akım verir ve sürekli şarjlı halde kalması gereklidir. Alternatör ortalama olarak 12,9 – 14,9 voltluk bir gerilimle aküyü şarj edebilir. Alternatörün kapasitesi üretilen akıma (amper) göre değişkenlik gösterir. Şarj (Alternatör) sisteminde arıza meydana geldiği zaman gösterge panelin de akü şarj ikaz lambası yanacaktır. Bu makalemizde elektrik dinamosu nedir, şarj motoru, şarj dinamosu arıza tespiti, şarj dinamosu tamiri ve şarj dinamosu arızası gibi pek çok konu hakkında bilgi edinebilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

Şarj Dinamosunun Görevi ;

  • Motor çalışır durumdayken elektrikli alıcıyı besler.
  • Motor çalışırken aküyü şarj eder.

Mar Motoru

Şarj Dinamosu ( Alternatör ) Neden Arızalanır ?

Şarj Dinamosundaki rulman, kömür gibi parçaların belirli bir ömürleri vardır. Sıcak, toz ve yağlı çalışma koşulları rulmanın ömrünü azaltmaktadır.

Rulman arızalarının önemli iki nedeni vardır. Birincisi şarj dinamosunun kayışının gerilmesi ve kapasitesini zorlayan elektrikli cihaz kullanımlarıdır.

Şarj Dinamosu (Alternatör) Arıza Belirtileri Nelerdir?

Elektriksel kaynaklı şarj dinamosu arızası çok fazla gözle görülmese de aracın verdiği sinyaller ile fark edilebiliyor.

     Alternatr                          Alternatr Test                         

 

  • Uyarı İşaretleri (Gösterge Panosu)

 Şarj dinamoları 13 veya 14,5 volt aralığında çalışır. Farların açılması, sileceklerin, radyonun, ısıtmalı koltukların veya camda ki buz çözücünün çalıştırılması gibi fazla güç gerektiren durumlar da alternatör yüksek kapasitede olan voltaj ile çalışır. Voltaj sistemin ihtiyacını karşılamıyor ise üst veya alt limitin dışarısına çıkacaktır ve bu değişim ile uyarı ışığının yanmasına neden olacaktır.

  • Sönük Işıklar

Aracın elektrik ihtiyacını sağlayan Şarj dinamosu elektriği kaybetmeye başlayınca bu etki elektronik sistemde görülür.

  • Sönük veya çok fazla parlak far ve gösterge ışıkları
  • Hız ve devir göstergelerinin durması
  • Elektrikli camların inip kalkarken yavaşlaması

 

  • Dış Görünüm, Ses ve Koku

Bu belirtilen durum duyularımızdan gelen sinyaller olarak ayrıştırılmıştır. Bu sinyaller gelen uyarılar kadar açık değildir fakat sürücüye yanlış giden bir durumun olduğunu belirtir.

  • Akünün Bitmesi
  • Problemin aküde mi yoksa şarj dinamosunda mı olduğunu anlamak için aracınızı çalıştırıp akü kablolarını mümkün olduğunca hızlı bir şekilde çıkartıp beklemeniz gereklidir. Problem şarj dinamosunda olur ise araç bir süre sonra duracaktır. Eğer araç hala çalışıyor ise problemin aküden kaynaklı olduğu anlaşılır.

 

  • Kopmuş veya Gevşemiş Bağlantılar

  • Şarj dinamosu ( Alternatör ) elektriği büyük kablolar ve küçük teller ile iletir. Tellerde veya kabloların bağlantısında oluşan problemlerin elektrik geçişini azaltabilir veya tamamen durdurabilir. Bazı durumlarda şarj dinamosunun direncini yenebilmek için daha fazla enerji tüketimi gereklidir bununla birlikte parlak ışık olarak karşınıza çıkabilir.
  • Şarj dinamosu nasıl test edilir?

  • Şarj dinamoları (Lichtmaschine, Alternator) motorlu araçlarda önemli bir görev gören yardımcı ünitelerdir. Aküyü şarj etme ve otomobilin ihtiyaç duyduğu elektrik enerjisini üretmede görev yapar. Modern şarj dinamolarında rotor tarafından yaratılan manyetik akım statordaki 3 fazlı sargıda indüksiyona sebep olur ve 3 fazlı alternatif akım (AC) elektrik enerjisi üretilmiş olur. Doğrultmaçlar sayesinde bu 3 fazlı elektrik enerjisi doğru akıma (DC) çevrilir ve aracın elektrik sistemine aktarılır. 

    Stator kalın ve sağlam bakır tellerden meydana gelir ve hareketsiz olduğundan da dayanıklıdır. Bu nedenle şarj dinamosunda arıza yapabilecek parçalar aşağıdaki gibidir 

    Kasnak rulmanı (ön) 
    2. Stator rulmanı (arka) 
    3. Doğrultmaç 
    4. İndüksiyon kömürleri 

    Doğrultmaç arızalandığında kapalı devre olduğundan yenisi ile değiştirilmelidir. İndüksiyon kömürleri genelde araç ömrü kadar dayanabilir ancak aşırı aşınma ve erken yıpranma gibi durumlarda yenilenmesini gerekebilir. Rulmanlar da aynı şekilde kapalı gres yağlı kapaklıdır ve araç ömrü kadar dayanabilir. 

    Araçların tabiri caizse karaciğeri sayılan şarj dinamosunun onarımında iyi işçilik ve en kaliteli parçaları kullanılması gerekmektedir. Bu sebeple şarj dinamosu tamiri işleminde kaliteli ve teknolojik test cihazları kullanılması gerekmektedir.

    Nitro Bilişim bu alanda da siz değerli müşterilerimize en kaliteliyi ucuza getirme prensibiyle dünya çapında kalitesiyle ünlü olan MSG cihazlarını sunmaktan gurur duymaktadır. MSG şarj dinamosu ve marş motoru test cihazları ile son teknolojiyi kullanarak marş motoru, şarj dinamosu testini araç üzerine takmaya gerek kalmadan yapabilirsiniz.
    MSG alternatör ve marş motoru test cihazlarına ulaşmak için lütfen tıklayınız.