ŞANZIMAN NEDİR?

Gösterim: 311

Şanzıman (vites kutusu) araç içerisinde motordan alınan dönme gücünü tekerleklere ileten yapıdır. Ancak dönme gücünü iletirken, motordan aldığı gücü direk olarak tekerleklere iletmez. Gücü belirli bir oranda tekerleklere aktarır. Hızın sabit kalmasını, geri vitese takıldığında aracın geri gitmesini, torkun ayarlanmasını, hızın sabit tutulmasını, aracın dururken çalışmaya devam etmesini ve yüksek hızlara çıkıldığında ekonomiyi sağlar.

Kimi zaman motor ile tekerlekler arasındaki güç iletimini kesmek gerekir. Bu görevi de debriyaj yapar. Debriyaj pedalına ne kadar basılırsa, motor ile tekerlekler arasındaki güç iletimi de o kadar kesilir. Debriyaja tam basılması durumunda dönme gücünün iletimi tam olarak kesilir.

ŞANZIMAN ÇEŞİTLERİ NELERDİR?

3 farklı şanzıman çeşidi bulunmaktadır. Manuel, Yarı otomatik ve otomatik.

MANUEL ŞANZUMAN NEDİR?

Manuel şanzıman günümüzde en çok kullanılan şanzıman türüdür. Manuel şanzımanda vites aracı kullanan kişi tarafından el ile değiştirilir. Debriyaj aksamı da manuel şanzımanda çok daha fazla kullanılmaktadır. Çünkü aracı kullanan kişi elle vites değiştirilirken mutlaka öncelikle debriyaja basılmalı ve motordan tekerleklere güç iletimi kesilmelidir. Debriyaja basıldıktan sonra vites değiştirilir ve debriyaj serbest bırakılır. Debriyaj bırakıldıktan sonra yeni vites seviyesindeki güç seviyesi aracın yürür aksamına iletilir.

YARI OTOMATİK ŞANZIMAN NEDİR?

DSG (Dual Shift Gear Box) olarak ta anılan yarı otomatik şanzıman ilk olarak yarış arabalarında kullanılmaya başlanmıştır. Daha sonra yarı otomatik şanzımanların araç performansını arttırdığı farkedilince normal araçlarda da kullanılmaya başlanmıştır. Yarı otomatik şanzımanlı araçlarda iki adet krank mili bulunmaktadır. Bu krank millerinden ilki 1., 3., ve 5., viteslere geçişi sağlarken diğer krank mili 2., 4., ve 6., viteslere geçişi sağlamaktadır.

Son üretilen yarı otomatik şanzımanlar ise 7. vitese kadar destek sağlamakta ve yağsız bir şekilde üretilmektedirler. Bu yüzden kuru şanzıman adını alırlar ve yağ değişimine ihtiyaç duymazlar.

OTOMATİK ŞANZIMAN NEDİR?
Otomatik şanzımanın çalışma prensibi, adından da anlaşılacağı üzere otomatik olarak vitesin değiştirildiği şanzıman sistemleridir. Vitesin değiştirilmesinin gerekli olduğu anlarda şanzıman ve tork konvertörü vites değiştirilmesi işini halleder.

Manuel şanzımana kıyasla otomatik şanzıman cok daha rahat sürüş konforu sağlamaktadır. Sürücünün vites koluyla vites değiştirmediği ve debriyaj pedalına basmadığı, vites geçişlerinin otomatik olarak yapıldığı vites kutusuna genel anlamda otomatik vites denir. Debriaj pedalı yoktur ve vites geçişleri şanzıman kontrol ünitesi tarafından otomatik olarak gerçekleşir.

OTOMATİK ŞANZIMAN YAĞ DEĞİŞİMİ

Otomatik araçlarda şanzıman yağı çok önemlidir  şanzıman yağları dayanıklılığı yüksek ısıya dayanıklı olmalıdır çünkü zaman içinde şanzımandaki rulmanlar seperatorler burçlar aşınır aşındıgında şanzıman balata yakar sorunu yaşanır yağınızı kaliteli seçmelisiniz kalitesiz yağlar genelde köpürür ve köpüren yağ hidrolikte iletkenliği zorlaştırır buyüzden vites geçişlerinde kaydırmalar olabilir ve bu çok önemlidir.  Şanzıman bazen motordan çok tehlikeli durumlara sebebiyet verebilir,  bazende motordan çok daha fazla masraflara sebep olabilir.

Şanzıman yağı bakımı düzgün yapılırsa aracınızda böyle sıkıntılar yaşanmaz ve şanzımanınız uzun ömürlü olur. Bunun için şanzıman yağ bakımı uygun pediyodlarda zamanlarda yapılmalıdır. Takribi Türkiye’de hava şartlarına göre 40 50 bin km de şanzıman yagı değşimi yapılmaktadır, bu periodu siz kendi aracınızın kullanım klavuzundan bakıp belirleyebilirsiniz.

Şanzıman yağ değişim işlemi şanzuman ustaları tarafından manuel olarak yapılmaktadır.
Bu şekilde yapılan bakım amacına tam olarak hizmet etmemektedir. Şanzuman yağının karterindeki yağ tamamen boşaltılamamakta, dolayısıyla şanzıman temizliği tam olarak yapılamamaktadır. Bu sebeple şanzıman bakımını profesyonelce yerine getiren servisler tarafından, şanzıman yağı değiştirme cihazları kullanılmaktadır.

Launch firması tarafından üretilen Otomatik Şanzıman Yağı Değiştirme Makinasi sayesinde şanzuman yağı değiştirmek artık çok kolay.

Bu cihaz ile otomatik şanzımanlı araçların yağ değiştirme işlemleri kolay bir şekilde yapabilirsiniz. Önceden şanzıman yağlarının tamamen değişmesi mümkün değildi, yağ deposunda kalıntılar kalıyordu fakat CAT 501-S Otomatik Şanzıman Yağ Değiştirme makinası ile otomatik bir şekilde hiçbir yağ kalıntısı kalmadan bu işlemlerin tamamı yapılabilmektedir.

Bu cihaz sayesinde  Şanzıman ömrü uzar, Şanzımanın içerisinin temizliği tam olarak sağlanır.

Nitro Bilişim distributorlüğünde satılan



Yorumlar

  • Şanzıman yağı değişimi çnemsenmeyen ama aslında çok önemli olan bir konu. Türkiye piyasasında malesef hakkıyla bu işi yapan usta sayısı çok az. Ben Almanya'da yaşadığım süre içinde bu konuya ustaların ne kadar hasas olduklarını gördüm. Bu sebeple araçların ne kadar uzun ömürlü olduklarını da gördüm.

    Bu cihazdan alsak gerekli eğitimi veriyor musunuz? Cihaz ekranı var diye biliyorum. Burada yazılar Türkçe mi?

    0 Yorumun URL'si:
  • Merhaba Mehmet bey, sizinde belirttiğiniz gibi şanzıman yağ değişimi çok önemli bir mevzu ve şanzıman ömrünü uzatıyor.

    Bu cihazı alırsanız gerekli eğitimi veriyoruz. Ve cihaz dili Türkçe. Cihaz işlemi yaparken sizi yönlendirmekte. Açıkçası suya sabuna dokunmadan, şanzıman yağını tam anlamıyla tam temizlik sağlayarak yapabiliyorsunuz.

    0 Yorumun URL'si:

Bir yorum yazın