J1939 Protokolü
Otomotiv sektöründeki yeniliklere her gün bir yenisi eklenmektedir. Otomobilleri daha kullanışlı hale getirmek ve otomobil sistemlerini daha güvenli hale getirmek için her geçen gün yeni düzenlemeler yapılmaktadır.
Otomotiv sektöründeki düzenlemeleriyle bilinen SAE(The Society of Automotive Engineers) topluluğu yeni protokoller düzenlemektedir. Daha önce j2534 protokolünden bahsetmiştik. Bugün ki yazımız da is J1939 protokolünden bahsedeceğiz.
J1939 Protokolü nedir? Neden oluşturulmuştur?
Bu J1939 protokolünün de temel mamacı araç içi haberleşmeyi sağlamaktır. Bu J1939 protokolü SAE tarafından geliştirilmiştir. Araç arasındaki ECU lar arasındaki iletişimin sağlanmasında ve arıza tespiti konusunda kullanıcılara avantaj sağlar. J1939 protokolü, CAN Bus hattını kullanır ve tüm kullanıcılara ortak bir dil sunar.
Bu J1939 protokolü ilk olarak ABD'de ki kamyon ve treylerler de kullanılmak üzere geliştirilmiştir. Bu protokol genel olarak , ağır vasıta araçlar, iş makineleri , tarım araçları, inşaat araçları ve içerisinde endüstriyel dizel motor bulunan araçlarda yoğun olarak kullanılmaktadır.
Bu protokolü diğer protokollerden ayıran en önemli özelliği de veri sürme özelliğidir. Yani bu protokolün asıl amacı veri sürmektir ve bu yönde çok gelişmiştir. Bu protokol ağır vasıta araçlarında bulunan ECU lar arasında oldukça seri bir şekilde veri iletimi sağlar.
Bu verilere örnek olarak, aracın hızı, yağ sıcaklığı, torku gibi örnekler verilebilir. J1939 verileri , aktüel veri ve başlıktan oluşmaktadır ve PGN(Parameter Group Numbers) adında indeksler bulundururlar. PGN ise gelen veriyi tanımlar niteliktedir. J1939 ile birlikte ise bu PGN ler için bir standart oluşturulmuştur.
J1939 protokolünün genel özellikleri;
Bu J1939 protokolünün genel özelliklerinden özetleyerek bahsedecek olursak bunlar;
-Ağır vasıta araçların ECU ları arasındaki iletişimi sağlar.
-CAN iletişim sistemini kullanır bü yüzden yüksek standartlara sahip bir haberleşme protokolüdür.
-Bu protokolde çift burgulu kablo kullanılmıştır.
-ECU'da ki maksimum 30 adet node' u destekler.
-253 adet kontrol uygulamasını barındırır.
-250 Kbit/sec hızında iletişim sağlar
-Boyutu 1785 byte' a kadar olan tüm mesajları destekler.
-Az önce de bahsettiğimiz PGN indekslerini de destekler.
Yani kısacası bu protokol ağır vasıta olarak nitelendirilen tüm araçlardaki iletişimi, veri akışını, son derece hızlı ve etkili şekilde sağlamak için , SAE tarafından oluşturulan bir protokoldür.