Otomobillerin Tarihi Gelişimi Nedir? Otomobil onarımları nasıl yapılır?
Yüzyıllardan fazladır hayatımızda yer alan kara araçları; icatlarının ilk yılları yük taşıma amacıyla kullanılsa da zamanla ve özellikle de son yıllarda hayatımızın vazgeçilmez parçası haline gelmiştir.
Bununla birlikte taşıtların arızaları da artmış, çözülmesi için ve arızaların giderilmesi için birçok ürün üretilmiştir.
Bu arızalardan biri ise; aracın en önemli parçası olmasıyla birlikte onarılması en karmaşık olan motor kontrol ünitesi (Oto Beyin) (ECU) arızasıdır.
ECU’ların İşlevleri
Yaklaşık 20 yıldır otomobillerde kullanılan Motor Kontrol Ünitesi ilk zamanlarda sadece yakıt sisteminde kullanılan enjektörleri kontrol etse de günümüzde Motor Kontrol Üniteleri (Oto Beyin) (ECU) ön konsolda ki dijital saatten arka bagaj içindeki ışıklandırmaya kadar kontrol edebilmektedir.
Bununla birlikte Motor Kontrol Ünitelerinin (Oto Beyin) (ECU) arıza tespitleri zorlaşmış, çeşitlenmiş ve onarılmaları güçleşmiştir.
Bu noktada sizinle Ecu Arıza Tespiti, onarılması, arızalar giderilirken kullanılacak yöntemler bahsedebiliriz.
ECU (Motor Kontrol Ünitesi) Onarım Yöntemleri
Arızalı otomobilin arızasının nedeninin mekanik değil de elektronik olduğuna karar verildiği an ilk olarak yapılacak işlem Motor Kontrol Ünitesinin kontrol ettiği sensörler ve kablolar kontrol edilir.
Burada akla ilk gelen Ecu yani Oto Beyin neden ilk olarak kontrol edilmiyor?
Halbuki Oto Beyin kontrolü ilk olarak yapılsa çok daha kolay olacak ve daha kısa zaman alacak. Bu sorunun cevabı açık aslında; Tamirhane ustalarımız tesisat, kablo ve sensör testlerinden önce Ecu’yu yani motor beynini simüle ya da test edebilecekleri bir ürüne sahip değiller.
Tesisat, sensör, kablo test ve kontrolleri sonrası arızanın Ecu (Motor Beyni) kaynaklı olduğuna karar verilmiş ise onarımı için iki yol izlenmektedir. Bunlardan biri yazılımsal diğeri ise donanımsal onarım.
Yazılımsal Onarım
Mevcut otomobillerin donanım değişikleri (Çözümlenmiş dpf montajı, hız limitinin değişikliği, voltaj farklılığı ile yazılımların silinmesi, ECU’nun (Motor Beyni) tamamen yok olması sonucu farklı bir arabadan adapte edilmek istenmesi gibi) koşullarda ECU (Motor Beyni) onarımı yazılım değişikli ile mümkündür.
Örneğin; Sel hasarlı ve ECU’su tamamen kullanılmaz hale gelen bir araca ECU monte edilmek isteniyor. Bunun için izlememiz gereken adımlar şunlardır;
Aynı marka ve numaralı beyni bulmak.
Monte edilecek ECU’ya ilgili aracın İmmobilizer ve yazılım bilgilerini yazmak. (Bunun için Magicmotorsport markasına ait Flex ürününü kullanmalıyız.)
Son adımda ise yeni ve yazılımları gerçekleştirilmiş ECU’nun araç üzerindeyken Autel ya da Launch marka bir arıza tespit cihazı ile mevcut parçaların adaptasyon ve kalibrasyon işlemlerini sağlamak.
Donanımsal Onarım
Otobillerde yine voltaj farklılıkları, kısa devre ve bazı sel gibi darbe gibi fiziksel hasarlar sonucunda mevcut ECU değiştirilmeden onarılması mümkündür.
Yazımın başında bahsettiğim gibi burada işlem sırası geleneği önce tesisat, kablo, test ve kontrolleri sonrasında ise ECU onarımı idi.
ECU onarımı ise tecrübe ile sınırlı kalarak bilinmeyen ECU hasarları giderilemiyordu bu ise hem zaman hem emek hem de daha fazla onarım bedellerine neden olmaktaydı. Ancak böyle bir sorunda elimizde eğer ECU’yu (Motor Beyni) test edebilecek bir ürünümüz ECUTEST KF-1500 var ise işlem basamakları şunlardır;
- Motor Beyni (ECU) araçtan sökülerek ECUTEST’e bağlanır ve simule edilir.
- ECUTEST ECU’daki simüle ederek sorunun nerede olduğunu tespit ederek bize detaylı olarak bildirir. ÖRNEĞİN: Arızamız ECU içerisindeki 4 numaralı enjektörü kontrol eden Mosfet olsun.
- ECUTEST 4 numaralı enjektörün çalışmadığını ve bu Mosfet’in yerini değerleriyle birlikte resimli olarak gösterecektir.
- Son adımda bu Mosfet’ imizi eş değer Mosfet ile değiştirerek ECU’muzu tamir etmiş bulunmaktayız.
Burada bahsettiğimiz mosfet, bazı ustalarımız tarafından transistör, mosfet sürücü yada sadece sürücü ve ya driver olarak da adlandırılmaktadır.
Benzer Ürünleri İncelemek İçin Tıklayınız