Arıza Tespit Cihazı ve Özellikleri
Günümüz teknolojisinin hızla gelişmesi ile birlikte otomotiv sektörüde hızlı bir şekilde gelişmektedir.
Araçlardan yeni elektronik modüller ve sensörler artmaktadır. Bu sebepten dolayı ustaların araçları manuel tamir etmeleri zorlaşmış ve ciddi zaman kaybına yol açmaktadır.
Teknoloji ve araç üzerindeki dijitalleşme geliştikçe arıza tespit cihazları da hızla gelişmektedir.
Teknoloji ve araç üzerindeki dijitalleşme geliştikçe arıza tespit cihazları da gelişmektedir. Araç üzerindeki tüm tesisat ve devre kontrolü, ecu programlama için farklı türde cihazlar kullanılır.
Araç üzerindeki tüm veriler tüm hareketli hareketsiz veriler ecu (motor kontrol ünitesi) üzerinde toplanır. Araçlarda herhangi bir arıza meydana gelme durumunda ilettiği yer ecudur.
Bu konuda arıza tespit cihazının yaptığı ilk görev motor kontrol ünitesi ile obd (on board diagnostic) üzerinden iletişim sağlar.
Arıza tespit cihazı araç ile iletişim kurduktan sonra motor, şanzıman, fren kontrol sistemi gibi araç üzerinde bulunan tüm modüllere erişim sağlanabilir.
Arıza Tespiti Nasıl Yapılır?
Araç üzerinde arıza tespit işleminin düzgün ve tam yapılabilmesi için öncelikle arıza tespit cihazının obd soketi üzerine doğru biçimde takılmalıdır.
Arıza tespit cihazları bilgisayar veya tablet ile iletişim sağlayabilmesi için bluetooth, usb kablo veya cihazın içerisinde wifi kart bulunmalıdır. Araç kontak açık fakat motor çalışmıyor konumunda olmalıdır.
Kullanılan arıza tespit cihazı programına giriş yapıldıktan sonra araç tanımı yapılmalıdır. Bazı cihazlarda rac kendisi tanır bazılarında ise aracı el ile seçmek gerekmektedir.
Arıza tespit cihazı üzerinden giriş yapıldığı takdirde araç üzerindeki modüller tek tek taranabilir veya istenilen modüllere bağlanabilir.
Araç üzerindeki modüle bağlanıldığı zaman oluşan hatalar (dtc) anlık ekrana gelir. Hataların çözülüp çözülmediği ise anlık olarak ekranda kullanıcılara veya ustalara bilgisi verilir.
Arıza kodları araç üzerinde farklı dijital terimlerle ekrana çıkabilmektedir. B,C,P,U kodu olarak ekrana gelebilir. B,C kodu şaseyi, P güç ve motorla alakalı U iletişim ile ilgili hataları verir.
Cihaz araç ile iletişim kurduktan sonra herhangi modül üzerinden veya ecudaki tüm sensörlerden verileri okuyabiliriz Aracın üzerindeki sistemleri arıza tespit cihazı ile komut yardımıyla testi tamamlayabiliriz.
Örneğin, Fan motorunun çalıştırılması, klima kompresörü, gösterge paneli üzerindeki ibrelerin testi bunların çalışmasının kontrolü düzgün bir şekilde sağlanabilir.
Bu işleme aktör, aktivasyon veya aktivatör testi denilir.Araç üzerindeki donanım değişmiş ise veya doğru değeri vermiyor ise tekrardan kalibre edilmesi gerekmektedir.
Yeni nesil araçların bakımlarının yapıldığı zaman göstergede yanan lambalar manuel olarak sıfırlanabilir. Bu işlemi arıza tespit cihazları ile yapabilirsiniz.
Örneğin yağ sıfırlama, balata çektirme, fren sıfırlama, lastik basınç sensörü sıfırlama vb 2014 model üstü araçlarda yaygın olarak kullanın lastik basınç sensörü yani TPMS sistemi yaygın olarak kullanılır.
Genellikle büyük servisler ve yetkili servisler dışında TPMS sensör arızaları oto lastikçilere gelir. TPMS sistemi araç içi lastiklerinin değerlerinin anlık olarak kontrolü izlenebilir.
Bu sistem aracın performansını korur ve kaza riskini minimuma indirir. Araç lastiğine takılan TPMS sensörlerinin ortalama ömrü 5 yıldır. Fakat bazı durumlarda sensörler kullanılamayabiliyor veya araç üzerinde jant veya lastik değişikliği olduğu zaman yanlış yere takılabiliyor.
Araç üzerindeki TPMS sensörleri ecu ile iletişim kurar yeni sensör takıldığı zaman veya yanlış yere takılmış ise kodlanması gerekmektedir.
Tpms arızasını servis cihazı ile silinebilir fakat sensör değişimi yapılmış veya kodlanması gerekiyor ise TPMS sistemi için farklı Üniversal cihazlar kullanılmıştır. Onların kullanılması gerektedir.