Corona virüsünün başlattığı çığın etkilerini her geçen gün başka bir alanda yaşamaya devam ediyoruz.
Üretimde aksamalar,
lojistikte problemler, iş hacminin düşmesi derken, şimdi de ham madde
bulunamamasının yanında Chip krizini getirdi.
ÇİP KRİZİ NEDİR?
Çip, silisyum (yarı iletken metal) bir altlık üstüne birbirine alüminyum ve altın teller ile bağlanmış olan çok miktarda transistörün oturtulması ile meydana getirilen ufak elektronik bir parça olarak tanımlanır.
Çipler elektronik kelimesinin geçtiği
hemen hemen her sektörde kullanılmaktadır. Bilgisayarlardan otomobile, akıllı
ev aletlerinden, telefonlara kadar birçok elektronik üründe kullanılmaktadır.
20 yılında başlayan
corona virüs salgını sebebiyle tedarik zincirinde aksamaların yaşanması, pandeminin
ilk dalgası sonrası artan talebi karşılamak maksadıyla üretimin başlaması ve
üretimin hızına ham madde üretiminin yetişememesi, piyasadaki çip stoğunun
hızla tükenmesine neden olmuş, bilgisayarlardan akıllı telefonlara, otomobillerden
arıza tespit cihazlarına, askeri ekipmanlardan akıllı ev aletlerine kadar
birçok teknolojik ürünün üretiminde kullanılan çiplerin arzında küresel bir kriz
vuku bulmuştur.
ÇİP KRİZİ OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜ NASIL ETKİLEDİ/ETKİLEYECEK?
Dünyanın covid ile yaşamaya alışma çabası olarak ortaya çıkan normalleşme sürecinde otomotiv firmalarında hızla üretime başlanması, otomotiv üretiminde kullanılan yedek parça malzemelerde yaşanan stok sorununu da beraberinde getirdi.
Yıl boyunca çip tedarik sorununun devam edebileceğini öngören otomotiv firmaları covid salgını sebebiyle verilen aradan sonra yeniden üretime ara vermek/üretimi azaltmak zorunda kaldı.
Dolayısıyla piyasaya arz
edilen sıfır araç sayısında bir azalma yaşandı. Sıfır araç üretiminde ve
tedarikinde yaşanan bu aksaklıklar ikinci el otomobil fiyatlarına yapılan ÖTV
indirimi sebebiyle şu ana kadar çok yansımasa da, piyasadaki chip stoklarının
tamamen sıfırlanması ile önümüzdeki günlerde etkisini 2.el araç fiyatlarında
göstereceği değerlendirilmektedir.
ÇİP KRİZİNDEN ETKİLENEN ARAÇ FİRMALARI HANGİLERİ?
Aşağıda belirtilen tüm bu araba markaları 2021 yılında ortaya
çıkan çip krizinden etkilendiler. Bu markalar çip tedarik edemedikleri dönemde
ya araç üretimini tamamen durdurdular ya da üretim miktarını azaltma yoluna
gittiler. Hatta belirli modellerin üretimini tamamen durdurdular.
- Honda,
- Toyota
- Ford,
- Fiat,
- Ford,
- Tesla
- General
Motors,
- Volkwagen,
Audi, Seat, Skoda
- Peugeot,
ÇİP KRİZİ NE ZAMANA KADAR
SÜRECEK?
Bu sorunun tam cevabını hiç kimse bilmiyor.Ama piyasaya hakim merciler tarafından bazı tahminler bulunmakta, İsviçre merkezli banka ve finans şirketi Credit Suisse’in Asya Pasifik Baş Yatırım Sorumlusu John Woods çip kıtlığının 2022’nin ikinci ve üçüncü çeyreğine kadar sürmesinin muhtemel olduğunu belirtti. Bunun yanı sıra Londra merkezli bilgi sağlayıcısı IHS Markit'in yaptığı açıklamada, küresel çip krizi sebebiyle bu yıl dünya çapında 7,1 milyon daha az otomobil üretileceği ve bu sorunun 2023’e kadar sürebileceği belirtildi.
Ayrıca Goldman Sachs'taki analistlere göre, çip krizinin 2021'de küresel OEM faaliyet kârlarını 20 milyar dolar düşeceğini değerlendiriliyor.
ÇİP
KRİZİ ÖTV ETKİSİNİ AZALTTI, BELİRLEYİCİ OLAN SIFIR ARAÇ DURUMU
ÖTV
matrahındaki uygulanan indirime rağmen üretimin sekteye uğraması sebebiyle bayilerde
araç bulunamadığını belirten Motorlu
Araç Satıcıları Federasyonu Başkanı Aydın Erkoç, Bu durumda
insanlar ikinci ele yöneliyor ve artan talep sebebiyle burada da fiyatlarda bir
hareketlilik oluyor. dedi.
TREND TEKRAR İKİNCİ ELE
KAYIYOR"
Açıklamadan anlaşıldığı gibi Trend tekrar ikinci ele kaymaya devam etmektedir.
ÖTV
indirimi olmasına rağmen, sıfır araç temininde yaşanan sorunlar sebebiyle 2.
Eldeki fiyatlarda artış yaşanmaya devam etmektedir.
2.EL ARAÇ FİYATLARININ ARTMASI NE GİBİ DURUMLARA YOL AÇABİLİR?
IC krizinin önceden tahmin edilememesi, araç üretimini olumsuz yönde etkilemiş, bu silsilenin en nihayetinde 2.el araç fiyatları artmıştır, devam eden bu krizin 2. El araç fiyatlarında daha da artmaya sebep olacağı değerlendirilmektedir.
Tahmin edilen bu artış, araç kullanıcılarını kendi araçlarını değiştiremedikleri için bakımlarını, eksiklerini yaptırmaya iteceği düşünülmektedir. Dolayısıyla IC krizi ile başlayan domino etkisi en nihayetinde otomotiv tamir sektörünü canlandıracağı düşünülmektedir.
Dolayısıyla oto tamircilerini önümüzdeki
günlerde yoğun günler beklemektedir.
HAM MADDE VE ÇİP KRİZİ OLDUĞU BU GÜNLERDE GARAJINIZ HAZIR MI?
IC krizinin tek etkilediği sektör otomotiv sektörü değil, Otomotiv satış sonrası sektörü de bu krizden etkilenmektedir.
Otomotiv ArızaTespit cihazlarında kullanılan mikro işlemcilerin de temininde sıkıntılar
yaşanmaktadır, bu problem Çin’deki çıkma işlemci stoklarının bitmesiyle daha
üst seviyelere çıkacaktır. Dolayısıyla ilerleyen günlerde şu ankinden çok daha
ağır üretim krizleri yaşanabilir.
IC krizinin yaratacağı 2. el araç piyasasındaki canlanamaya hazır mısınız?
Arıza tespit cihazı stoklarında sıkıntılar yaşanmaya başlamadan cihazınızı alın ve müşterinize kesintisiz hizmet sunmaya devam edin.
Ürünleri İncelemek İçin Tıklayınız