Dünya da yaşanan petrol sıkıntıları, ve yaşanan emisyon ile ilgili problemler, bizleri yeni alanlara yönelmeye mecbur bırakmıştır. Bu alanlar sektörden sektöre değişmektedir. Ancak, petrol ve emisyon dediğimiz zaman aklımıza ilk olarak otomobiller gelmektedir.
İçten yanmalı motora sahip otomobiller, çevreye yaydıkları zararlı gazlar bakımından oldukça zararlıdırlar. Bu nedenle de çevre ile ilgili kararlar veren kurumlar ve otomobil üreticisi firmalar bu yönde sürekli çalışma yapmaktadırlar.
Bu çalışmalardan birisi de hidrojenli araçlardır, bu araçlar aynı zamanda yakıt hücreli otomobiller olarak da bilinmektedir. Yazımızın devamında hidrojen yakıtı ve bu yakıtla çalışan otomobillerden bahsedeceğiz.
Araçların çalışması için kullanılan hidrojen yakıtı nedir?
Hidrojen yakıtı, sıfır karbon içeren, oksijenle yakılan, son derece çevreci bir yakıttır.
Hidrojen yakıtı, buhar reformasyonu , kısmi metan oksidaysonu, kömür gazlaştırma gibi fosil yakıtlardan ya da suyun elektrolizi ve güneş termokimyası gibi yenilenebilir enerji kaynakları ile üretilebilir.
Hidrojen yakıtı yandığı zaman, ortaya su çıkmaktadır. Hidrojen yakıtı da suyun işlenmesinden ortaya çıktığı için, bu bizlere sonsuz bir enerji kaynağı sunmaktadır.
Hidrojen yakıtı hangi alanlarda kullanılmaktadır?
Hidrojen enerjisinin kullanım alanı da oldukça geniştir. Bunlardan bahsedecek olursak bunlar; uzay havacılığı, petrol üretimi, deteryum ayırımı, hidrojen temizleme ve en önemlisi de günümüzde otmobil sektöründe kullanılmaya başlamıştır.
Otomoillerde enerji üretimini sağlamaya yarayan hidrojen yakıtından aşağıda daha detaylı bahsedeceğiz.
Hidrojen Yakıtının Otomobillerde Kullanılması
Hidrojen yakıtı çeşitli şekilde otomobillerde kullanılmaktadır. Bu kimi zaman petrol ile karıştırılarak petrolün verdiği zararı azaltmak içindir.
Ancak bizi ilgilendiren kısım ise, hidrojen yakıtının direk yakıt olarak kullanılmasıdır. Bu araçlara 'yakıt pilli elektrikli araç' da denmektedir. Bu araçlarda da elektrikli araçlarda ki gibi batarya bulunur.
Bu araçları elektrikli araçlardan ayıran en büyük özelliği, elektrik enerjisini kendisi üretmesidir. Bu araçlardaki elektrik enerjisi, hidrojen ile birlikte üretilip bataryaya aktarılır.
Bu araçlar da içten yanmalı motorlu araçlara benzer olarak arka kısmında egzoz gibi bir alan bulunur. Fakat bu kısımdan sadece su çıkmaktadır. Böylelikle karbon değeri 0 dır.
Bu nedenle hidrojen yakıtlı araçlar, benzin ve elektrikli araçların karışımı gibi bir haldedir.
Hidrojen yakıtını kullanan araçların yakıt ihtiyacını karşılamak için bulunan hidrojen yakıt dolum istasyonları
Hidrojenli araçların benzinli araçlara benzeyen bir diğer yönü de yakıt dolum şeklidir. Hidrojenli araçlar da tıpkı benzinli araçlar gibi yakıt dolumuna sahiptir. Bir deponun dolması da hemen hemen benzinli araç ile aynı zamanı alıyor.
Hidrojenli araçlar, yakıt ihtiyaçlarını hidrojen dolum istasyonlarından karşılamaktadırlar. Hidrojen dolum istasyonlarını, benzin istasyonları gibi düşünebiliriz.
Hidrojen dolum istasyonlarında, suyun elektrolizi yöntemiyle hidrojen üretilir, sıkıştırılır, depolanır ve dolum yapılır. Hidrojenli araçların kullanımı ve üretimi arttıkça, bu istasyonların sayısı da pek çok ülkede artmaktadır.