Petrol tüketimini azaltmak ve doğaya yayılan zararlı gazları önlemek için, otomotiv alanında birtakım çalışmalar yapılmıştır.
Yapılan bu çalışmalar, kimi zaman varolan sistem üzerine yapılan eklemelerdir, kimi zamanda yapılan köklü değişikliklerdir.
Yapılan köklü değişikliklerden birisi de araçların elektriklendirilmesidir. Araçlardan içten yanmalı motor aksamları çıkarılmış, yerlerine elektrik motoru ve pil yerleştirilmiştir.
Böylelikle hem petrol tüketiminin azalması hedeflenmiş, hem de emisyon değerlerinin 0 a inmesi hedeflenmektedir.
Hidrojenli araçlar da (yakıt hücreli elektrikli araçlar) bu amaç doğrultusunda üretilmiş araçlardır.
Temelde bu araçlar da elektrik enerjisini baz alır ancak tam elektrikli araç ile aralarında farklar bulunur. Bugün kü yazımız da bu iki araç tipini karşılaştıracağız.
Tam elektrikli araçların çalışma prensibi nasıldır?
Tam elektrikli araçlar gücünü bataryasında bulunan elektrikten almaktadır. Batarya da normal bildiğimiz şarj usulüyle şarj edilmektedir.
Aracın çalışması içinde bataryadaki elektrik, motora aktarılır. Elektrikil motorlarda stator ve rotor adında iki kısım vardır. Stator sabittir, rotor ise hareketli kısımdır.
Elektromanyetik alan oluşturup ve rotoru hareket ettirerek, elektrik enerjisi harekete dönüştürülür.
Hidrojenli aracın çalışma prensibi nasıldır?
Bu araçlarda içten yanmalı motorlu araçlardaki gibi yakıt tankı bulunmaktadır. Yakıt tankına doldurulan hidrojen, yakıt hücresine iletilmektedir.
Yakıt hücresine ulaşan hidrojen, atmosferdeki oksijen ile tepkimeye giriyor. Bu tepkime sonucunda ise elektrik ve su buharı ortaya çıkmaktadır.
Elektrik tıpkı diğer tam elektrikli araçta olduğu gibi rotoru hareket ettirerek aracı da hareket ettiriyor. Tepkimeden dolayı oluşan su buharı da egzoz ile dışarı atılmaktadır.
Elektrikli Araçların Avantajları
Elektrikli araçlar gitgide artmaktadır, bunun nedeniyle de çoğu yerde şarj istasyonu görmek mümkündür. Tam depo bir aracın menzili 400 km ye kadar çıkabiliyor, bu da gerçekten uzun bir menzil.
Elektrikli araçlar ile seyahat etmek, diğer benzinli araçlarla seyahat etmeye göre daha az maliyetlidir.
Elektrikli araçların fiyatları diğer araçlara göre daha pahalıdır ancak sağladıkları yakıt tasarrufu ile de kullanıcıya büyük avantaj sağlamaktadır.
Elektrikli araçlarda bulunan motor aksamı, batarya gibi parçalar daha az arızalanan parçalardır, bu nedenle elektrikli araçların bakım masrafları da olukça azdır.
Hidrojenli araçların (yakıt hücreli elektrikli araçlar) avantajları;
Hidrojenli araçlar(yakıt hücreli elektrikli araçlar), tıpkı benzinli araçlar gibi yakıt tankını istasyonlarda dolduruyor. Dolum süresi de benzin ve dizel araçlardaki gibi kısadır ve bu bir avantajdır.
Bu araçlarında yakıt tüketimleri oldukça azdır. Egzoz borusundan dışarı su buharı çıkmaktadır, bu yüzden bu araçlar doğayı hiç kirletmezler.
Bu araçlarda da pil bulunur ancak bu pil büyük bir pil değildir ve rejeneratif fren sistemiyle bu pil you boyunca da dolabiliyor. Böylece yakıt tüketimi oldukça azalmaktadır.
Hangisi daha iyi? Hidrojenli mi, tam elektrikli mi?
Hidrojenli araçlar ve tam elektrikli araçlar arasında 2 tane ciddi anlamda fark bulunmaktadır. Bunlardan birisi performanstır, tam elektrikli araçlar, hidrojenli araçlara göre daha hızlı 0 dan 100 e çıkmaktadır.
Ayrıca tam elektrikli araçların tork değerleri daha yüksektir. Bir diğer farkta yakıt dolum süreleridir. Hidrojenli araçlar tıpkı benzinli araçlar gibi yakıt dolum aşamasına sahip olduğundan, elektrikli araca göre çok kısa sürede yakıt doldurmaktadır.
Tam elektrikli aracı yüzde 80 şarj etmek ise yaklaşık 30-40 dk almaktadır. Fiyat konusuna değinecek olursak da, hidrojenli araçlar , tam elektrikli araçlara göre daha uygun fiyat etiketlerine sahiptir, ancak elektrik yakıt maliyeti hidrojenden daha uygundur, bu nedenle uzun kullanımda tam elektrikli araç daha avantajlıdır.