Katalitik
konvertörler arabaların kullanmış
olduğu yakıttan ortaya çıkan zehirli gazların, havaya doğrudan karışmasını önlemek
için tasarlanmıştır. Bir nevi araçların filtre sistemidir, diyebiliriz.
Egzozların çıkış borusuna yerleştirilmiştir. Çelik bir kutuyu andırırlar. Arabadaki diğer sistemlerle kıyasladığımızda onlara nazaran oldukça basit bir şekilde çalışırlar.
Ama yüklendikleri görev en az onların ki kadar önemlidir. Arabalar ve yakıtları, hava kirliliğinin başlıca sebebidir.
Özellikle nüfus yoğunluğunun fazla olduğu büyük şehirlerde ciddi boyutlara ulaşan bir çevre kirliliğine sebep olmaktadır.
Konusunda uzman bilim adamları, bu kirliliğe karşıdır demek ve çevreyi korumak adına bazı çalışmalar yapmaya karar vermişler ve katalitik konvertörleri tasarlamıştır.
Katalizörün içinde zirkondioksit kaplı özel malzeme bulunmaktadır. Zehirli gaz bu malzemelerin bulunduğu alandan geçerken kimyasal reaksiyona girer.
Son yanma sırasındaki
tepkimeyle, bu gazlar daha az zararlı duruma gelir. Sonrasında da egzoz
borusundan havaya karışır. Katalitik konvertör 480-650 derece sıcaklıkta çalışır
ve ömrü 80.000 km civarıdır.
Ülkeler araçlardan kaynaklanan hava kirliliğinin miktarını azaltmak için birtakım kısıtlamalar ve standartlar getirmiştir.
Katalitik konvertör denilen şey motorların egzozlarından çevreye verdikleri zararlı gazların daha az zararlı hale dönüştürülmesini sağlayan bir aygıttır.
Yapılışı açısından oldukça basit bir
düzeneği olan katalitik konvertörlerin üstlendiği görev ise son derece
önemlidir.
Peki arıza belirtileri nelerdir?
- Araç çekişten düşer,
- Hızlanma ve ani gaz vermelerde
sorunlar başlar,
- Boğulma, gaz yememe gibi sorunlar
ortaya çıkar
- Kötü kokular yayılmaya başlar,
- Gaz vermelerde ön egzozdan ses gelmeye
başlar
- Yakıt sarfiyatı normalden çok daha yüksek
litrelere ulaşabilir
- Egzoz Muayene Değerleri yükselir, çevreye
zararlı gazlar açığa çıkar
- Yol bilgisayarında Kirlilik Hatası ya
da Katalizör hatası arızası görülür
- Motor Arıza Lambası sabit olarak
yanmaya başlar.