NOx Sorunu ve Çözümleri Nelerdir?
Hidrojen yakıtlı motorlarda-benzin, LPG ve dizel yüksek sıcaklıklarda gerçekleşen hava ile yakıtın kimyasal reaksiyonu sonucu yüksek oranda azot oksitlenmesine sebep olur.
Bu duruma bağlı olarak NOx sistemlerinde arıza meydana gelebilmektedir. İnert egzoz gazlarının resirkülasyonu sonucu, özellikle kalitesiz karışımlarda oksijen yoğunluğu düşürüldüğü için ciddi oranda NOx gazı salınımı azalmaktadır.
NOx gazı salınımı azaltılırken motorun performansı da bu durumdan etkilenmektedir. Motorun sıcaklığının düşmesiyle yanma azalacaktır ve gücünde de bir miktar azalma olacaktır.
NOx gazı zehirli bir gazdır. Akciğer kanseri, alerji, astım gibi solunum yolu rahatsızlıklarına sebep olduğundan çeşitli NOx indirgeme yöntemleri geliştirilmiştir.
Son zamanlarda ağır ve ticari araçlarda kullanılan yakıt olmayan azotlu(üre) ve su bazlı çözelti olan AdBlue sıvısı, NOx salınımı düşürebilmek için motordan çıkan egzoz gazlarına püskürtülen bir sıvıdır.
Püskürtme esnasında tepkimeye girerek zararlı NOx gazlarını büyük ölçüde parçalayarak zararsız nitrojen gazı ve su buharı olarak atmosfere salınmasını sağlar.
AdBlue sıvısı kullanımı NOx salınımı açısından fayda sağlamasına rağmen araç performansını düşürmektedir.
Daha yüksek performans daha fazla yakıt tüketimi olduğu, ve ortaya çıkan NOx gaz salınımı da daha fazla AdBlue sıvısı kullanılarak engelleniyor.
AdBlue kullanımı maliyetlidir. Yakıt ile birlikte kullanıldığında yakıtın belli bir oranında, yakıt ile bir maliyet getirmektedir. Avrupa Birliği ülkelerinde AdBlue sıvısı kullanımı zorunludur.
Ülkeler arası taşıma yapan araçlar hem performans hem de maliyet açısından AdBlue sıvısı kullanımını istedikleri zaman çözümleme etmek istemektedirler.
Nitro Mekatronik AdBlue Çözümleme Emulator’u bu probleminize en basit çözüm ve işlem olarak geliştirilmiştir. AdBlue kullanımı çözümleyerek aracın sadece yakıtı ile çalışmasını sağlar.
AdBlue kullanımının zorunlu olmadığı ülkelerde AdBlue Çözümleme Emulator’u sayesinde maliyet ve performans olarak kazanç elde edilebilir.
NOx Salınımı Azaltmak İçin Kullanılan Bazı Metodlar
AdBlue sıvısı kullanımı dışında kullanılan çeşitli metotlar bulunmaktadır.
- Aşamalı Yanma (Staged Combustion): Yakıtını bir kısmı, motorun ana bölmesinde yanar.
Yakıtın tamamı yandıktan sonra bile enerji yine aynı miktardadır. Bu yöntemle sıcaklık düşer ve yanma sonucu ortaya çıkan NOx gazı miktarı düşer. Ekonomik bir metottur.
- Nemli Hava Metodu(Humid Air Method): Su buharı, yakıtın yanması gerçekleşmeden önce motorun silindirinde karışır.
Nemli ve sıcak hava motorun T/C üfleyicilerinden motorun diğer hücrelerine gönderilir. Yanma sonucu oluşan gaz, soğuyan sudan aldığı nem ile doygunluğa ulaşır. Kullanılan bu yöntemle %70 ile %80 arasında NOx salınımını azaltmaktadır.
- Egzoz Gazını Tekrar Çevirme(Flue Gas Recirculation): Egzozdan çıkan gazın bir kısmı tekrar yanma odasına geri gönderilir.
Yanma odasındaki sıcaklığın azalması yani oksijenin yanması ile içerdeki hava miktarı azalır ve daha az yanma gerçekleşir.
Geri gelen gaz içeriği azalmış olan hava ile tekrar yanma tepkimesine girerek daha az miktarda NOx salınımı yapmaktadır. Bu sayede %40 oranında NOx salınımı azaltılmış olur.
- NOx Emulatör: NOx sensörünün arızalanması, yetersiz kalması gibi durumlarda kullanılır.
Fonksiyonel olarak NOx sensörünü taklit eder. NOx emulatör, NOx sensör bölümünün içine doğrudan monte edilir. NOx emulatör takıldıktan sonra araçtaki CAN sistemine uyumlu bir şekilde çalışır.
- Seçici Katalitik İndirgeme (SCR): Yanma sonrasında, yanma sonrasında benzin ve dizel motorunun oksijence zengin egzoz ortamında NOx emisyonu için ekonomik ve verimli bir teknolojidir.
SCR katalizörlerinde genellikle amonyak kullanılarak NOx indirgenmesi yapılır. Ama amonyağın araçlarda taşınması tehlikeli olacağından, NOx indirgenmesinde, amonyak yerine hidrokarbonlar kullanılabilmektedir. Hidrokarbonlar ile yapılan NOx indirgenmesine HC-SCR olarak adlandırılmaktadır.
Benzer Ürünleri İncelemek İçin Tıklayınız