OTOMATİK ŞANZIMAN NEDİR?
Otomatik şanzıman motorlu aracı sürerken belli bir motor devir hızı için, tekerleklerin devir hızının kademeli olarak, motor gücünü ileten dişlileri değiştirerek yükseltilmesi ya da alçaltılması işleminde sürücünün işini kolaylaştıran bir mekanizmadır.
Arıza kodları şanzımanın içerisinde arızalı olan spesifik bir noktayı gösterebildiği gibi, dolaylı yoldan başka arızaları da işaret edebilmektedir. O yüzden arıza kodunun uygun ve güncel bir arıza tespit cihazı ile yapılmalıdır.
DSG - CVT - EDC - MMT ve TCT Dualogic Easytronic olmak üzere başlıca 5 farklı şanzıman türü vardır.
Otomatik Şanzımanlarda Genelde;
Tork konvertörü, yağ pompası, vites kavrama gurupları, şanzıman muhafazası, güneş dişli gurupları, hidrolik valf gövdesi elektronik kumanda parçaları, şanzıman keçeleri gibi parçalar arızalanır.
Otomatik Şanzımanların Arıza sebepleri;
Otomotik şanzımanların arızalanmasın da en büyük etken yanlış yağ kullanılmasıdır. Kullanılan yağın özelliklerinin aracın model ve markasına uygun olmaması önemli bir husutur aksi takdirde oksidasyon bozukluklarına yol açarak şanzıman ve hidrolik beynine zarar verir.
Sıklıkla yapılan ani fren ve kalkışlar aracın devirlerinin otomatik olarak geçerken dişlilerinde problem oluşturmasına yol açar. Triptonik vitesli araçlarda kullanıcıdan kaynaklı oluşan şanzıman arızaları daha fazladır. Devir almadan vitesleri hızlıca ileri almak aracın performansını düşürerek şanzıman beyninde hasara yol açar.
Otomatik şanzımanlarda yanlış vites geçişi otomatik viteslerde en büyük sorunlardan biridir. Vites geçişinden önce mandala basılması gerekir. Mandala basmadan yapılan geçişler şanzıman parçalarının ömrünü kısaltarak, parçaların hasar göstermesine ve kırılmasına yol açar.
Şanzıman bakımını uzun süre yaptırmadığınız takdirde otomatik şanzıman yağ kaçağı ve otomatik şanzıman vuruntu gibi problemler ile sıklıkla karşılaşırsınız.
Otomatik Şanzıman Arızası ve Belirtileri;
Düz veya yokuş aşağı bir yolda vites "D" konumuna getirildiğinde ve frenden ayak çekildiğinde aracın ileri gitmesi gerekir.
Rampa yukarı iken vites "D" konumuna getirildiğinde ve frenden ayak çekildiğinde aracın geri kaçmaması, sabit durması ve ileri doğru direnç sağlaması gerekir.
Vites "D" konumunda iken ve araç hareket ederken vites geçişleri arasında ses, titreşim ve vuruntu hissedilmemelidir.
Vites düğmesinin (mandal) sorunsuz şekilde çalışıyor olması gerekir. Mandal tork konvektörüne bağlıdır. Ara sıra tutukluk yapıyor olması, bir sorun olduğunun göstergesidir.
Araç hareket halinde iken tüm viteslerde şanzıman sesi stabil olmalı, farklı uğultu yada titreşimler olmamalıdır.
Rampalarda aracınız hızlanma sorunu yaşıyor veya aracın çekişinde bir düşüklük varsa bu da şanzımanda bir sorun olduğunun belirtisidir.
Otomatik Şanzıman Arıza Kodları
Otomatik şanzıman arıza kodları üniversal kodlar olup, araç markasına göre değişiklik gösterebilir.
P0785 - Vites değiştirme /zamanlama selonoid A arızası
Burada yapmanız gereken ilk şey ATF'yi (Otomatik Şanzıman Yağı) kontrol etmektir. (Yağ kirliyse, yanmış kokuyorsa, aşırı doldurulmuş, veya anormal bir renkteyse yağınızı değiştirme zamanı gelmiş demektir)
Vites değiştirme zamanlaması solenoidini test edin.
Devreyi TCM'den test edin. Sensorun çalışıp çalışmadığını anlamak için
Eğer uzun bir süre bu sorunu gidermezseniz şanzımanda tamiri zor, kalıcı hasarlara sebep olabilirsiniz ve şanzıman değişmesi gerekebilir, o nedenle bu kodu çok fazla bekletmeyin
Otomatik Şanzıman P Kodu Arızaları
P0701: Şanzıman Kontrol Sistem Sınırı/Performansı
P0702: Şanzıman Kontrol Sistemi/Elektrikli
P0703: Fren Düğmesi Giriş Arızası
P0704: Kavrama Düğmesi Giriş Devre Arızası
P0705: Şanzıman Sınır Sensoru Devre Arızası
P0706: Şanzıman Sınır Sensoru Devre Sınırı/Performansı
P0707: Şanzıman Sınır Sensoru Devre Düşük Giriş
P0708: Şanzıman Sınır Sensoru Devre Yüksek Giriş
P0709: Şanzıman Sınır Sensoru Devre Aralıkları
P0710: Şanzıman Sıvısı Isı Sensoru Devre Arızası
P0711: Şanzıman Sıvısı Isı Sensoru Devre Sınırı/Performansı
P0712: Şanzıman Sıvısı Isı Sensoru Devre Düşük Girişi
P0713: Şanzıman Sıvısı Isı Sensoru Devre Yüksek Girişi
P0714: Şanzıman Sıvısı Isı Sensoru Devre Aralıkları
P0715: Türbin Hız Sensor Devre Arızası
P0716: Türbin Hız Sensor Devre Sınırı/Performansı
P0717: Turbin Hız Sensor Devresi Sinyal Yok
P0718: Türbin Hız Sensor Devre Aralıkları
P0719: Tork Konvertor/Fren Düğmesi B Devresi Düşük
P0720: Çıkış Saftı Hız Sensoru Devre Arızası
P0721: Çıkış Saftı Hız Sensoru Performans Yok
P0722: Çıkış Saftı Hız Sensoru Sinyal Yok
P0723: Çıkış Saftı Hız Sensoru Aralıkları
P0724: Tork Konvertor/Fren Düğmesi B Devresi Yüksek
P0725: Motor Hız Giriş Devre Arızası
P0726: Motor Hız Giriş Devre Sınırı/Performansı
P0727: Motor Hız Giriş Devresi Sinyal Yok
P0728: Motor Hız Giriş Devre Aralıkları
P0730: Yanlış Vites Oranı
P0731: Vites 1 Yanlış Oran
P0732: Vites 2 Yanlış Oran
P0733: Vites 3 Yanlış Oran
P0734: Vites 4 Yanlış Oran
P0735: Vites 5 Yanlış Oran
P0736: Geri Vites Yanlış Oran
P0740: Tork Konvertor Kavraması Devre Arızası
P0741: Tork Konvertor Kavraması Sistem Performansı Arızası
P0742: Tork Konvertor Kavraması Devresi Yapışıp Kalması
P0743: Tork Konvertor Kavrama Sistemi/Elektrikli
P0744: Tork Konvertor Kavrama Devre Aralıkları
P0745: Basınç Kontrol Selenoid A ARIZASI
P0746: Basınç Kontrol Selenoid A Performans Veya Yapışıp Çıkması
P0747 : Basınç Kontrol Selenoid A Yapışıp Kalması
P0748: Basınç Kontrol Selenoid A Elektrikli
P0749: Basınç Kontrol Selenoid A Aralıkları
P0750: Vites Değiştirme Selenoid A Arızası
P0751: Vites Değiştirme Selenoid A Performansı
P0752: Vites Değiştirme Selenoid A Yapışıp Kalması
P0753: Vites Değiştirme Selenoid A Elektrikli
P0754: Vites Değiştirme Selenoid A Aralıkları
P0755: Vites Değiştirme Selenoid B Arızası
P0756: Vites Değiştirme Selenoid B Performans
P0757: Vites Değiştirme Selenoid B Yapışıp Kalmak
P0758: Vites Değiştirme Selenoid B Elektrikli
P0759: Vites Değiştirme Selenoid B Aralıkları
P0760: Vites Değiştirme Selenoid C Arızası
P0761: Vites Değiştirme Selenoid C Performans
P0762: Vites Değiştirme Selenoid C Yapışıp Kalması
P0763: Vites Değiştirme Selenoid C Elektrikli
P0764: Vites Değiştirme Selenoid C Aralıkları
P0765: Vites Değiştirme Selenoid D Arızası
P0766: Vites Değiştirme Selenoid D Performans
P0767: Vites Değiştirme Selenoid D Yapışıp Kalmak
P0768: Vites Değiştirme Selenoid D Elektrikli
P0769: Vites Değiştirme Selenoid D Aralıkları
P0770: Vites Değiştirme Selenoid E Arızası
P0771: Vites Değiştirme Selenoid E Performans
P0772: Vites Değiştirme Selenoid E Yapışıp Kalmak
P0773: Vites Değiştirme Selenoid E Elektrikli
P0774: Vites Değiştirme Selenoid E Aralıkları
P0775: Basınç Kontrol Selenoid B Arızası
P0776: Basınç Kontrol Selenoid B Performans
P0777: Basınç Kontrol Selenoid B Yapışıp Kalmak
P0778: Basınç Kontrol Selenoid B Elektrikli
P0779: Basınç Kontrol Selenoid B Aralıkları
P0780: Vites Değiştirme Hatası
P0781: 1-2 Vites Değiştirme Hatası
P0782: 2-3 Vites Değiştirme Hatası
P0783: 3-4 Vites Değiştirme Hatası
P0784: 4-5 Vites Değiştirme Hatası
P0785: Vites Değiştirme/Zamanlama Selenoid Arızası
P0786: Vites Değiştirme/Zamanlama Selenoid Sınırı/Performansı
P0787: Vites Değiştirme/Zamanlama Selenoid Düşük
P0788: Vites Değiştirme/Zamanlama Selenoid Yüksek
P0789: Vites Değiştirme/Zamanlama Selenoid Aralıkları
Otomatik şanzıman arızalarında karşılaşılan arıza kodları. Bu arıza kodları ile karşılaşınca neler yapılmalı ve nasıl giderileceğine dair hiçbir fikriniz yok mu?
AUTODATA TAMİR, PARÇA KATALOĞU, ARIZA SORUN KODLARI ve SENTE PROGRAM ını online kullanarak sizde bilgi sahibi olabilir işinizi kolaylaştırabilirsiniz.
Benzer Ürünleri İncelemek İçin Tıklayınız