ADBLUE KULLANILMALI MI?
24 Şubat 2021 Çarşamba

ADBLUE KULLANILMALI MI?

Nitrojen oksit(NOx) çevreye zarar veren,havayı kirleten ve insan sağlığına direkt etkisi olan zehirli bir gazdır.Trafiğin çok fazla olduğu yerlerde görebilirsiniz çünkü motorlu taşıtların egsozundan salınım yapan bir gazdır.Adblue işte bu zararlı havayı en aza indirgeyen bir sıvıdır.Zehirli ve yanıcı olmayan %32,5 sulu üre çözeltisidir.Bu ürün aynı zamanda Sulu Üre Çözeltisinin (Aqueous Urea Solution) kısaltması olan AUS 32 olarak da bilinir.Ayrı bir deposu olan AdBlue katkı maddesinin miktarı kontrol ünitesine göre tamamen otomatik olarak uygulanır.Euro 4 standartları söz konusu olduğunda AdBlue katkı maddesinin miktarı tüketilen yakıtın yaklaşık %3-4 oranında olurken Euro 5 için emisyon %5 ile 7 arasındadır. Belirli durumlarda AdBlue mazot tüketimini %7'ye varan oranlarda azaltarak EURO 4 ve Euro 5 standartlarınca araçlarda söz konusu olan yüksek kurulum maliyetlerini kısmen de olsa dengeler.Yapılan testlerde EURO3 motorlu benzer araçlara göre daha az yakıt tüketimi ölçülmüştür.Avrupa yollarında çalışan ağır vasıta dizel araçlar için büyük önem taşır.Avrupa’da 2006 yılında Euro 4, 2009 yılında Euro 5 ve 2014 yılına ise Euro-6 standartları kabul edilmiştir.

İşleyişi basit bir mantığa dayalıdır.SCR (Selective Catalytic Reduction) seçilmiş katalitik indirgemede metal katalizör üzerine %67.5 sıvılaştırılmış su ve %32,5 üreden oluşan su bazlı çözelti yani adblue püskürtülüp NOx’in(nitrojen oksit) çevre için zararsız olan nitrojen ve su buharına dönüşümü sağlanmaktadır.VDA yani  Verband der Automobilindustrie onaylı bir ürün olan adblue ülkemizde fazla ilgi görmüyor.Adblue bulunan taşıtlar için son dönemlerde Adblue çözümleme emülatörü adlı bir cihaz geliştirildi.Bunun nedenlerini de raf ömrünün kısa olması,bulunduğu deponun fazladan yer kapladığı,bulunduğu depoyu aşındıracağının düşünülmesi, Adblue kullanan taşıtların belli dönemlerde bakım yaptırması gerektiğinden dolayı bunun fazladan maliyet ve emek olarak görmek.Adblue emulatör adlı cihazlar,kullanıldıklarında sistemi anında geçersiz kılar. AdBlue sistemi elektronik olarakda geçersiz kılar.Ancak Adblue bu problemleri göründüğü gibi değildir.Aracın AdBlue tüketimini engellemek için yapılan SCR sisteminin çözümlenmesi edilmesi durumunda katalizörde çok ciddi kurum birikmesi sonucunda tıkanıklık meydana gelerek sistemde çok yüksek maliyetli zarar oluşturacaktır.çözümlenmiş edilmiş SCR sisteminin tıkanması sonucunda,motora yüksek basınç etkisi yaptığı için araç motorunun zamanla zarar görmesi kaçınılmazdır.Görüldüğü gibi adblue çözümü motorun direkt olarak bozulmasına böyleliklede daha büyük maliyetlere sebebiyet vermektedir.adblue nun muhafaza edilmesi gereken sıcaklıklar -11 ila 30 derece arasında olması gereksede Çok soğuk havalarda donan adblue nun eridikten önce veya donmuş halde sisteme bir zararı yoktur.Eğer adblue muz bitmiş ise uyarı lambası yanar ve bize yenilememizi söyler. Erimiş olan adblue tekrardan kullanılabilir.

Bir çok probleminin olduğunu düşündüğümüz yanlış kullanımından doğan problemlerin çok büyük maliyetlere neden olmasından korktuğumuz bu ürün çözümleme ettirmek istediğimizde bize daha büyük maliyetlere sebebiyet verebelir.Eğer adblue kullanan bir aracın adblue çözümlemesini gerçekleştirip sonra tekrar etkinleştirmeye kalkarsakta bize büyük problemlere sebeb verir.Tercihimizi yaparken dikkatli olmak gerek. Çevreye verebileceği zararı en aza indirgeyen insan sağlını korumayı hedeflemiş olan bu sıvının ülkemizde kullanımının yaygınlaştırışması hem çevre hemde insan sağlığı için çok yararlı olabilir.

Yorumunuzu bırakın